Wykaz praw opiekunki seniora - gdzie go znaleźć?
Nie ma jednego dokumentu, który wyszczególnia prawa opiekunek seniora w Niemczech. Dokładne warunki zatrudnienia zawsze powinny być opisane w umowie, która podpisywana jest jeszcze przed rozpoczęciem współpracy. To, dlatego ważne jest dokładne przeczytanie dokumentu i sprawdzenie, czy wszystkie jego zapisy się akceptuje. W przypadku, gdy nie ma się doświadczenia w zawieraniu umów z niemieckim pracodawcą, najlepiej postawić na pomoc profesjonalnej i sprawdzonej agencji pośrednictwa pracy.
Zweryfikowane oferty na szukających zatrudnienia w Niemczech czekają, chociażby na https://opieka.felizajob.pl – są one legalną pracą, w oparciu o umowę, która wskazuje nie tylko obowiązki, ale i prawa osoby zatrudnionej. W ich egzekwowaniu zawsze pomaga agencja pośrednictwa, która czuwa nad realizacją kontraktu.
Najważniejsze prawa opiekunek seniorów w Niemczech
Wśród najważniejszych praw opiekunki wymienia się to do prywatności. W praktyce oznacza to, że każda opiekunka musi mieć zapewniony samodzielny, pokój, do którego wstęp ma tylko ona. Podopieczny czy też jego rodzina nie mogą nachodzić opiekunki w pokoju, dotykać i przeglądać jej osobistych rzeczy, filmować jej itp. Opiekunka mieszkająca w domu seniora musi również mieć zapewniony nieograniczony dostęp do łazienki i kuchni, w której może swobodnie korzystać ze wszystkich artykułów spożywczych. Bliscy osoby starszej zobowiązani są do regularnego uzupełniania spiżarni, a w przypadku, kiedy to opiekunka odpowiedzialna jest za zakupy, przekazywania jej potrzebnych na to środków finansowych.
Jako podstawowe prawo opiekunki seniora w Niemczech wymienia się też to do odpoczynku. Zgodnie z przepisami opiekunka nie może pracować więcej niż 38,5 godziny tygodniowo, przez 6 dni w tygodniu. 1 dzień zawsze musi mieć wolny. Pracodawca powinien również zapewnić czas na niczym niezmącony sen oraz czas wolny w ciągu dnia.
Co zrobić, gdy prawa opiekunki nie są przestrzegane?
W momencie, kiedy bliscy seniora lub on sam łamie prawa opiekunki lub nie wywiązuje się ze zobowiązań, które nakłada na niego umowa, (np. wypłacania pensji w terminie) opiekunka powinna zgłosić się do agencji, z którą współpracuje. Kontakt powinien być natychmiastowy i obejmować dokładne opisanie nieprawidłowości. Agencja będzie pełnić funkcję pośrednika w rozwiązaniu konfliktu. W przypadku, kiedy to będzie nie możliwe, to może zaproponować opiekunce rozwiązanie kontraktu i zmianę podopiecznego.